BOLIST BURTRÄSK

Topp Board.jpg

Rätt vara, på rätt tid och till rätt pris

”Jag tror att kunderna känner att de blir prioriterade här och att de är viktiga för oss”

Rätt vara, på rätt tid och till rätt pris – i den ordningen. Så jobbar Bolist-butiken i Burträsk mot sina proffskunder. Och det har visat sig vara en strategi som fungerar riktigt bra. På de fyra senaste åren har butiken ökat sin omsättning med 150% och det är till just proffskonsument ökningen märks mest.

-Jag tror att kunderna känner att de blir prioriterade här och att de är viktiga för oss – och att vi är viktiga för dem. Då har vi fått till ett bra samarbete med en gemensam lönsam tillväxt säger Andreas Eriksson som driver Bolist-butiken i Burträsk sedan 2015 och fortsätter;

-Vid en offertförfrågan är det viktigt i steg ett att presentera ett bra pris på produkten. Men det gäller inte bara att få in en affär – utan att kunna slutföra den på ett bra sätt. Detta tillsammans med att vi känner oss trygga med att vi har konkurrenskraftiga och marknadsmässiga priser när vi kommer till ett skarpt läge gör att vi blir en bra partner till våra kunder.

2 Board.jpg

Butiken i Burträsk har funnits länge – och under ledning av Andreas Eriksson har det skjutit fart på riktigt. När han kom in som ägare 2015 satte han sig ner tillsammans med personalen och skapade tydliga roller och styrning – allt i syfte att utveckla företaget och då främst i riktning mot proffskunderna.

-Våra kunder har uppfattat att vi fått ”ordning och reda” och det gör att de känner sig trygga med oss som leverantör ute till sina projekt, säger Andreas Eriksson och fortsätter;

-Vi har fokuserat mycket på att bygga och vårda relationer, det är oerhört viktigt för oss. Samtidigt har vi ”proffssäljare” som ständigt är ute och sticker in näsan ”både här och där”.

Att utvecklas är något de ständigt gör i butiken i Burträsk – en utveckling med kundens bästa i fokus, där flexibiliteten är en stor styrka. Andreas betonar hur alla i butiken känner delaktighet, teamkänslan och märker att det man gör bidrar. Här har struktur och målstyrning åter igen visat sig vara bra redskap och det bidrar till att alla alltid är ”på tå” för kunderna och strävar efter att alltid ge de bästa tillgängliga service.

Med 800 kvadratmeters butiksyta och till det ungefär 2700 kvadrat uteyta, så är det en ganska begränsad plats när man pratar byggmaterial för en bygghandel – desto viktigare då att logistiken fungerar fullt ut som den ska. Därför har man nyligen byggt om stora delar av butiken samt kassalinje och kontor.

-Vi är åtta anställda i firman och har tre bilar, varav en kranbil som är tillgänglig åtta timmar per dag under hela byggsäsongen. Det är en stor styrka för oss, som gör att vi kan köra ut med akuta leveranser direkt till kunden.

3 Board.jpg

En av bilarna fungerar som en ”slingbil” och kör ut dagliga leveranser till de olika byggplatserna inom upptagningsområdet – åtta mil från Burträsk - som sträcker sig från till tio mil norr om Umeå och fyra mil söder om Skellefteå. Och är det riktig kris – ja då ska byggaren i princip kunna ringa på morgonen och sen få ut sin låda med spik inom bara någon timme.

4 Board.jpg

-För oss är det viktigaste att få fram materialet i tid, leverera i tid och säkerställa att vi har en hög servicegrad mot dem som valt att samarbeta med oss. Priset blir en underordnad punkt, kan du inte få alla de andra bitarna på plats så kan du ge bort grejerna – det kommer ändå inte att fungera. För både oss och våra kunder är det viktigt att båda parter måste kunna tjäna pengar och utveckla sin verksamhet.

Text: Mikael Carlsson / Foto: Elisabeth Lindroth